Onderdelen voor Lincoln


In 1902 richtte Henry Leland samen met enkele investeerders het merk Cadillac op uit de as van de failliete Henry Ford Company (van Henry Ford, die een jaar later Ford oprichtte). In 1909 verkocht hij het bedrijf aan General Motors voor $4,5 miljoen. Leland bleef tot 1917 aan het hoofd van Cadillac. Toen de Verenigde Staten dat jaar betrokken raakten bij de Eerste Wereldoorlog wilde hij Cadillac Liberty vliegtuigmotoren laten bouwen. William Durant, de oprichter en directeur van General Motors, weigerde dat. Daarop nam Leland ontslag.

Henry Leland, toen al 73 jaar oud, richtte daarop een nieuw bedrijf op om de motoren te bouwen. Hij vernoemde het naar zijn grote idool: Abraham Lincoln. Tot het einde van de Eerste Wereldoorlog bleef zijn Lincoln Motor Company vliegtuigmotoren produceren.

Na de oorlog verbouwde Leland zijn fabrieken om auto's te gaan bouwen. Het eerste model was de Lincoln L-Series die in 1920 werd geïntroduceerd. Maar het bedrijf kwam al snel in financiële moeilijkheden. Toen Henry Ford hem, op aandringen van zijn zoon Edsel Ford, de kans gaf te verkopen greep hij die. In 1922 werd Lincoln overgenomen door Ford voor $8 miljoen. Leland kwam echter niet overeen met Henry Ford en vertrok in 1923. Lincoln stond op dat moment voor kwalitatief precisiewerk, maar met een oubollige stijl. Edsel Ford huurde verschillende koetswerkbouwers in om een nieuwe moderne stijl te ontwikkelen. Vervolgens werd Lincoln al snel een van de best verkopende luxemerken in de Verenigde Staten, naast Cadillac, Duesenberg en Packard. In 1927 nam Lincoln een greyhound aan als embleem. Later werd het vervangen door het huidige rooster.


Lees meer via Wikipedia.


(Bron : Wikipedia) 

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »